Ana içeriğe atla

Kayıtlar

Ara Güler Arşiv Serisi - İstanbul'un Vapurları

 Kıyıda, iskeledeki çocuklar, Haliç’in kayıkçıları her birini isimleriyle ezberlediğimiz şehir hatları vapurları, tepelerden koşa koşa indiğimiz Haliç’teki vapurlar kadar Boğaz’ın vapurları, Galata Köprüsü ahvali ve denizin oradan görünümü, kalafat yerleri, çımacılar, denizi seyreden başıboşlar, çarşı izni alan bahriyeliler… Aziz İstanbul, senin ne olduğunu sadece şairlerden değil, Ara Güler gibi üstadlardan da öğreniyoruz. Hiçbir kalıntı, hiçbir eser bizim neslin İstanbul’unu Ara Güler kadar iyi öğretemez.  İlber Ortaylı Kitabı satın almak için tıklayınız

Kuşaklar Boyu Kadınlar Sergisi İFSAK'ta

İFSAK, Boğaziçi Üniversiteli fotoğrafçıların eserlerinden oluşan özel bir sergiye ev sahipliği yapıyor. "Kuşaklar Boyu Kadınlar" sergisi, 1-21 Mart 2025 tarihleri arasında ziyaretçilere açık olacak. Boğaziçi Üniversiteli fotoğrafçılar, farklı kuşaklardan kadınları objektiflerine yansıtarak kadının toplumdaki yerini geçmişten bugüne ele alan bir sergiye imza atıyor. Fotoğraflarla, zaman içindeki değişim ve dönüşüm gözler önüne seriliyor. Sergi süresince ziyaretçiler, bu özel seçkiyi keşfetme ve kendi bakış açılarını paylaşma fırsatı bulacak. Kadının toplumsal yolculuğuna ışık tutan bu sergi, anlamlı bir buluşma noktası sunuyor. 

Foto Kitap Eczacıbaşı Fotoğrafçılar Dizisi 15-Gülnur Sözmen

  Eczacıbaşı Fotoğrafçılar Dizisi’nin yeni kitabı Gülnur Sözmen, kitabevlerinde yerini alıyor. Eczacıbaşı Topluluğu’nun 50 yılı aşkın bir geçmişe sahip fotoğraf yayıncılığı geleneğinin günümüzde en önemli parçası olan ve Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Vakfı tarafından yayınlanan seri, her yıl değerli bir fotoğrafçının retrospektif kitabını, sanatsal bütünlük içinde ve referans kitap niteliğinde izleyicilere sunuyor. Kitapta, duayen fotoğrafçı Gülnur Sözmen’in 1980’lerin sonlarından bugüne, Türkiye’de ve dünyanın farklı noktalarında, ağır sanayi tesislerinde, büyük şantiyelerde gerçekleştirdiği çarpıcı kareler ile, gezgin kimliğinin öne çıktığı seyahat fotoğrafları özenle seçilerek harmanlandı. Fotoğrafçılığın en külfetli alanlarında ve zorlu coğrafyalarda kadın olmanın getirdiği her türlü sorun ve engellere karşın kalıcı başarılarını sürdürmekte olan Sözmen kültür dünyamızda bir sembol kişilik olarak öne çıkıyor.  Konsept ve tasarımı Bülent Erkmen’e ait olan, editörlüğünü Orhan Cem Ç...

Düğün ve Aile Fotoğrafları - Değişen İstanbul'un Tanıkları

  19. yüzyılda toplumların ve kültürlerin hayatında hemen her şey değişip dönüştü. Fotoğraf makinesi de bu dönemde icat edilerek çok hızlı biçimde gelişti ve bireylerin hayatlarına girdi. Böylelikle aristokratların o güne kadar sahip olduğu kendi görüntüsünü kaydetme şansına önce burjuvalar daha sonra da sıradan insanlar sahip olabildi. Fotoğraf makinesi ile geçmiş geleceğe, uzak yakına taşınabiliyordu. Kısa sürede aile yaşantısının içindeki yerini alarak düğünlerin, ailelerin özel günlerinin “saklanmak ve aktarılmak” üzere kaydının tutulmasını sağladı. Bu görsel kayıtların oluşturduğu birikim “kültürel hafıza” kavramının da önem kazanmasında etkili oldu. Artık her aile ve birey fotoğraflarla kendi aile hafızasını “kurgulayabiliyordu.” Bu kitap, hepimizin hayatında önemini hiç kaybetmeyen hatta bu hızlı değişim çağında daha da değer kazanan düğün ve aile fotoğraflarıyla kültürel hafıza arasındaki ilişkiyi ortaya koyuyor. Aile bireysel ve kolektif hafızaların hem sıradan insanın hem...

Foto Kitap Cem Ersavcı

Cem Ersavcı fotoğraf alanındaki çalışmalarının daha geniş çevrelerce yeni yeni fark edildiği ve merak uyandırdığı yıllarda, hayatının ve kariyerinin erken bir döneminde, bir başka tutkusu olan motosiklet üzerinde seyahat edip dünyayı tanımak üzere yollardayken 2014 yılında aramızdan ayrıldı. Cem’in ailesi ve dostları, mevcut işlerini düzenleme ve arşivleme niyetiyle çalışmaya başladıktan sonra işlerinin gölgede kalmaması için,  annesi Hilal Aktopuk’un da arzusu ve teşvikiyle, bir kitap oluşturma kararı alarak  bu kitabın yayınlanmasını sağladı. “cem ersavcı”, Cem’in eserlerinden bir seçki oluşturup bunları kendisini ve işlerini tanımayanlarla buluşturabilmek; ailesi, arkadaşları ve sevenleri olarak ölümünün onuncu yılında Cem’i anmak ve çalışmalarının bilinirliğine katkı sağlamaya yönelik bir kapı aralamak dileğiyle hazırlandı.  “cem ersavcı”, ölümünden sonra yayımlanan bir ilk kitap olarak, Cem’in bütün külliyatından fotoğraflardan z...

Fotoğrafta Beliren Öteki: Bir Tutkunun Öyküsü

Fotoğrafta Beliren Öteki, Bir Tutkunun Öyküsü nde ele alınan “öteki”, toplumsal mücadelesini fotoğraf aracılığıyla şekillendiren bireydir. Fotoğrafı yalnızca bir aktivizm aracı olarak görmekle kalmayıp, onu performatif bir anlatı biçimine dönüştürmüştür. Kitapta yer alan sanatçılar, ürettikleri görsellerle dönüşen kuir kavramının bir parçası hâline gelir. Robert Mapplethorpe’un fotoğrafları, bedene odaklanan estetik bir anlayışın uzantısını sunarken; Claude Cahun, kimlik ve cinsiyet meselesini merkeze alan kurgular yaratmıştır. Fred Holland Day ise fotoğraflarını, tarihsel anlatıları ileten temsiller bütünü olarak tasarlamıştır. Fotoğrafı güçlü bir ifade biçimi olarak benimseyen bu sanatçılar, görüntünün kaydedildiği ilk andan itibaren fotoğrafı bir görünürlük alanı olarak içselleştirmiştir. Fotoğrafta Beliren Öteki, Bir Tutkunun Öyküsü , işte bu görünürlük mücadelesinin izini sürerek, fotoğrafın kimlik, temsil ve toplumsal dönüşümde oynadığı rolü ele alıyor.

Foto Kitap Fotoğrafın Trajik Yolculuğu

  Fotoğraf tarihi boyunca görsel hikâye anlatıcıları genellikle yansıttıkları tarihî ve toplumsal gelişmelerin gölgesinde kalsalar da bu akış içinde çok önemli bir rol oynadılar. İşte bu tarihin sessiz tanıklarına gönül borcunun bir ürünü olan Fotoğrafın Trajik Yolculuğu’nda döneminin toplumsal sorunlarına, savaşlara, devrimlere, büyük bunalımlara ve dönüşümlere tanıklık eden bazı fotoğrafçılar, toplumsal koşulların belirlediği yaşam öyküleri, üretimleri ve felsefi yaklaşımlarıyla sahneye çıkıyor. Raul Corrales, Alberto Korda, büyük usta W. Eugene Smith, Masahisa Fukase, Larry Burrows, Nan Goldin, Lars Tunbjörk, Francesca Woodman, Gökşin Varan bunlardan bazıları… “Aslanların tarihçileri olmadığı sürece avcılık tarihi her zaman avcıyı övecektir” diyen Afrika atasözü ile “Fotoğraf tüm sanatı fethetti; ama kendi karakterini yitirdi” savı arasında salınan bir sarkacın eseri olan bu kitabı, yirminci yüzyılın başından günümüze değin bir görsel tarih okuması olarak değerlendirmek de mümkü...