Ana içeriğe atla

Kayıtlar

Foto Kitap:Çayırköy’deki Unutkan Silahşorlar

 Çayırköy’deki Unutkan Silahşörler, Tanju AKLEMAN’ın, Evrensel Kültür Dergisi’nde yayınlanan ve fotoğraf üzerine farklı bakış açısını içeren yazılarını bir araya getirdiği bir deneme kitabıdır. Çayırköy’deki Unutkan Silahşörler ile başlar, Çayırköy’deki Ya da Dünyanın Başka Bir Yerindeki Unutkan Silahşörler ile biter. Türkiye’deki fotoğrafçılarla başlar, dünyanın her yerindeki fotoğrafçılarla sonlanır. O fotoğrafçılar Josef SUDEK’ten balık satın alırlar karşılığında fotoğraf makinalarını satarlar, alış veriş merkezinde Man RAY, Lewis HINE, Werner BISCHOF üzerinden neden olduğunu bilmeksizin düşüncelere dalarlar, Şehir Hatları Vapurlarını fotoğraflarlar ama adlarını hiç ama hiç bilmezler, merak da etmezler. O fotoğrafçılar Zonguldak’ın Çayırköy’ünde ya da dünyanın başka başka yerlerindeki köylerde, kasabalarda ya da bir şehrin sokaklarında yemeklerini yerler, çaylarını, şaraplarını ya da kahvelerini içerler. Ama hep unutkandır o beyinler.   Beyinleri başka beyinlerin esiridir. ...

Foto Kitap:Yükü Emek Olan Kara Tren

 1990 yılının baharında Karadeniz Ereğli’ye maden ocaklarından kömür taşıyan bu treni diğer buharlılardan ayıran özelliği yükünün emek olmasıydı. ‘Kara Tren’, madencileri ve yeraltında insanüstü çabayla çıkardıkları kömürü taşımaktaydı; tren gücünü, madencilerin alın teriyle yoğurduğu kömürden almaktaydı. Madenciler yorgundu, ‘Kara Tren’ler de... Kısa süre sonra buharlı lokomotifler depoya çekilip “müzelik” oldular. Son yolculuklarına tanık olduğum madencileri ve emeğini taşıyan “45017, 45001”ile diğer buharlı lokomotifler neredeler acaba? Ereğli Garı’nın bir köşesinde müzelik mi oldular, yoksa hurda demir yığınına mı dönüştüler? Ya anılar? Madencilerin, makinistin, ocakçının, onların geri dönüşünü özlemle bekleyen yakınlarının… Hepsi de siyah-beyaz fotoğrafın derinliğinde ve hüznünde gizliler. ‘Kara Tren’in kömür karası, buhar beyazı fotoğrafa da yansıdı; ikisi birbirini tamamladı adeta. ‘Kara Tren’in hüznüyle, siyah-beyaz fotoğrafın hüznü birleşti. Solgun fotoğraflar, o ‘an’ların...

Foto Kitap: Bir Lisan-ı Münasip Foto-Graf

Foto-grafik düzlemde yer alan birbirinden farklı ilgi alanlarının neler olabileceği konusunda üç aşağı beş yukarı şunlar söylenebilir: Doğa foto-grafı, Portre foto-grafı, Makro foto-graf, Stil life foto-graf, Tanıtım ve reklam foto-grafı, Manzara foto-grafı, Soyut foto-graf, Fotojurnalizm, Belgesel foto-graf, Sosyal belgesel foto-graf, Foto-röportaj, Kuş foto-grafı, Sokak foto-grafı, Foto aktivizm, Kavramsal foto-graf, Kurgu foto-graf, …vs. Dilerseniz bunlardan bazılarını lüzumsuz bulup listeden çıkartın, dilerseniz bir kısmını üst başlık-alt başlık olarak ele alın, dilerseniz yenilerini ilave edin fazla bir şey değişmeyecektir. Bütün mesele farklı ilgi alanlarının varlığına işaret etmektir. Tanıdığımız onlarca insan doğa foto-grafı alanına, bir o kadarı manzara foto-grafına, bir o kadarı kuş foto-grafına, bir o kadarı makro foto-grafa, bir o kadarı sokak foto-grafına meraklıdır. İlgi duyduğu alana dair usta işi foto-graf yapıp yapmama meselesi ise başka bir mevzudur. Bununla birlikte ...

Foto Kitap: Hava Fotoğrafçılığı

Fotoğrafın doğumu ve gelişimi tüm dünyayı domino taşı misali etkileyen Sanayi Devrimi’nin yaşandığı dönemde olmuştu. Bu dönem bilimsel bilgi birikiminin had safhaya vardığı ve bu birikimin patlayarak üretime geçtiği bir zaman dilimiydi. Zaten fotoğraf da başlı başına bilimsel ve teknolojik bir buluş olması sebebiyle dönemin teknolojik dönüşümüne paralel olarak gelişimini sürdürdü. İnsanoğlunun uçmasıyla beraber de her teknolojide olduğu gibi askerî alanda da bu icadın kullanılması, strateji ve bilgi toplama açısından ordulara avantajlar sağladı. Fotoğraf ve tayyarenin birlikte kullanılması ise Birinci Dünya Harbi’nde kendini gösterecekti. Alınan hava fotoğrafları ve yapılan hava keşifleri savaşın kaderini doğrudan doğruya etkileyen en önemli etkenlerden birisi olarak öne çıkacaktı. Doğrudan arşiv kaynaklarına dayalı olarak yürütülen bu çalışmada; hava fotoğrafçılığının tarihi gelişimi, savaşlardaki etkin kullanımı ve bu teknolojinin savaşa etkisi Osmanlı Devleti’nin çöküşünde etken ola...

212 Photography Istanbul

Türkiye’nin önde gelen fotoğraf etkinliği 212 Photography Istanbul, 1 – 11 Ekim tarihleri arasında T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı’nın katkılarıyla gerçekleşiyor. Şehrin farklı noktalarında keşif rotası sunan festival, Yapı Kredi bomontiada, Akaretler Sıraevleri A 37 – 39, Zülfaris Karaköy, Tarihi Hüsrev Kethüda Hamamı, Yeldeğirmeni Sanat, Müze Gazhane ve Kalyon Kültür dahil olmak üzere 7 mekânda ücretsiz ziyaret edilebilecek. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür Daire Başkanlığı ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi iştirak şirketlerinden Kültür AŞ iş birliğinde düzenlenen 212 Photography Istanbul, bu sene sergi programına paralel olarak ziyaretçilerine atölye çalışmaları, söyleşiler, sanatçı buluşmaları, film gösterimleri, performans/dans gösterileri, pop-up konserler, portfolyo değerlendirmeleri ve fotoğraf yarışması dahil olmak üzere bugüne kadarki en kapsamlı etkinlik programını sunmaya hazırlanıyor. 212 Photography Istanbul’un 4. edisyo...

İzzet Keribar Kupası Kazananları Belli Oldu

Türkiye’nin değerli fotoğraf sanatçıları adına açtığı kupaları bir gelenek haline getirmeyi hedefleyen PhotoCup’ın düzenlediği İzzet Keribar Kupası’nda kazananlar belli oldu. Dünyanın farklı yerlerinde çekilmiş birbirinden başarılı 1.826 fotoğrafın yarıştığı “Gezi” temalı kupada 1.2 milyon oy kullanılırken birinciliği, tüm turları atlayarak finale kalan ve finalde de en çok oyu alan Üstün Özen’in fotoğrafı kazandı. En iyi fotoğrafların ve fotoğrafçıların yanı sıra, en iyi oy veren kullanıcıların da ödül kazandığı İzzet Keribar Kupası’nda toplam 5.000 TL para ödülü dağıtıldı.                                   Fotoğraf yarışmalarına yeni bir soluk ve heyecan getiren PhotoCup, ustalara saygı sunmak amacıyla, Türkiye’nin değerli fotoğraf sanatçıları adına açtığı kupaları gelenekselleştirmeyi hedefliyor. Ocak ayında Mehmet Turgut’un babası ve ustası Ahmet Turgut anısına düzenlenen yarışmayla başlayan Fotoğra...

Portrait of Humanity Fotoğrafları Uzayda Sergileniyor

1854 Media, British Journal of Photography ve Magnum Photos işbirliğiyle 2018 yılından bu yana düzenlenen global çaplı fotoğrafçılık ödülü organizasyonu Portrait of Humanity, birçok sanat galerisi ve müzenin kapalı olduğu pandemi döneminde insanlığa olan inancını göklere yükseltiyor. İnsanlığı bir araya getiren değerlerin, ayrıştıranlardan daha fazla olduğunu kanıtlamak misyonuyla doğan Portrait of Humanity, organizasyonda 2019 ve 2020 yıllarında kısa listeye kalan veya ödüllendirilen 400 fotoğraftan oluşan sergisini stratosfere taşıyor. Dünyanın dört bir yanından fotoğraflar, yeryüzünden yaklaşık 40 kilometre yukarıda, 360 derece kameralı ekranda boy gösterecek. Sergiyi yukarıdaki videodan izleyebilirsiniz. Uzay sergisinde, Türkiye’den fotoğraf sanatçıları Dilan Bozyel, Ferhat Celik, Sabiha Çimen ve Murat Özkasım’ın Portrait of Humanity 2019’da seçilen fotoğrafları da yer alıyor. Kaynak:M ediacat