Ana içeriğe atla

Kayıtlar

Sergi: “Anne, Anneler” – Lâm Duc Hiên

“Mekong, nehirlerin anasıdır,” demiştir bu nehrin kıyılarında muhtemelen 1966’da doğduktan sonra sürgüne gitmek zorunda kalan, mülteci kamplarında yaşayan, ardından Fransa gibi bir ülke tarafından evlat edinen ve kendine sürgünün çeşitli kat ve katmanlarından rengarenk ve değişken bir kimlik inşa eden o kişi. Önce kendi kimliğini, ardından da tüm kıtalarda fotoğrafladığı başkalarınınkini inşa eder, çünkü sürgün sadece bir coğrafya meselesi değildir, öncelikle siyasi, toplumsal, ekonomik ve aynı zamanda dilsel dışlanmayı dile getirir, öyle ki, insan kendini kendi ülkesinde bile yabancı konumunda bulabilir. İşte kendini hem Fransız hem Laos’lu olarak tanıtan ve bu anlamda Cioran’ın “insan bir ülkede değil, bir dilde yaşa ” düsturunu benimseyen Lâm Duc Hiên’in fotoğrafçılık çalışmaları esas olarak bu olguya tanıklık eder. ( İstanbul Fransız Kültür Merkezi 09.05.2019 - 25.08.2019) Lâm Duc Hiên’in imajları olumsuzdan yola çıkarak tanımlamayı reddettiği kadın ve erkeklere itibarlarını iade...

İki Arşiv, Bir Seçki: Ara Güler'in İzinde İstanbul

İstanbul Modern Fotoğraf Galerisi, “İki Arşiv, Bir Seçki: Ara Güler’in İzinde İstanbul” adlı sergiye ev sahipliği yapıyor. İstanbul Modern ve Ara Güler Müzesi işbirliğiyle hazırlanan, iki kurumun koleksiyon ve arşivinden ortaya çıkan sergi, kentin 20. yüzyılın ortasından bu yana yaşadığı değişimi ve bu değişimin sonucu ortaya çıkan kolektif belleğin oluşumunda Ara Güler’in (1928-2018) fotoğraflarının rolünü görünür kılmaya çalışıyor. Kentler, kolektif belleğin şekillendiği ve sürekli güncellendiği alanlardır. Bu güncellemenin her jenerasyonda devam etmesinde fotografik kayıt önemli bir rol oynar. Dolayısıyla, bir kentin kimliğinin oluşumunda fotoğraf ortak belleği etkiler ve şekillendirir. Ara Güler’in fotoğrafları da, İstanbul söz konusu olduğunda kente dair ortak imgelem ve anılarımızın inşasında önemli bir yere sahiptir. “İki Arşiv, Bir Seçki”, Ara Güler’in kendilerine tekrar tekrar bakmaya davet eden fotoğraflarını arşiv malzemeleriyle bir araya getirerek hem Güler’in üreti...

Foto Kitap:Walter Benjamin / Fotoğraf Yazıları

“Walter Benjamin fotoğrafı hatırlatmaktan hiç vazgeçmedi. Tarih boyunca değişen, uyum sağlayan, gelişen bir şey olarak fotoğrafın izini süren güçlü bir fotoğraf eleştirmeniydi. Fotoğrafın bir tarihi, bir hayatı olduğuna inandı. [...] Benjamin’in gözlemlediği üzere fotoğraf iktidardakiler ve geleneksel sanata gereğinden fazla özlem duyanlar tarafından kötüye kullanılabilir ve kullanılmıştır da [...] Fotoğraf yozlaşabilir. İçinde bulunduğu zamandan ayrı düşebilir ya da (fotoğraftaki) özneleri genel olarak kötüye kullandığı gibi onu da kötüye kullanan baskıcı güçlerin güdümüne girebilir. Benjamin’in fotoğrafa dair ve fotoğrafın yörüngesindeki çeşitli yazılarıyla amaçladığı şey, panoramik bir bakışla okurunu bu aracın potansiyeli ve gerçekliği konusunda eğitmektir.” Walter Benjamin’in fotoğraf yazılarından oluşan bu derleme aşina olduğumuz fotoğrafa başka bir gözle tekrar bakma, işlevini, imkânlarını yeniden düşünme olanağı sunuyor; fotoğrafın zaman içinde kazandığı ve kazandırdığı farkl...

Foto Kitap:Mutluluk Hattı-Paris Beyrut

“İnsan, nerede yaşayacağını nasıl seçer? Hangi şehir? Hangi semt? Hangi sokak? Ya da hangi yarım küre? Afrika’ da? Belki Güney Kore ya da Fransa’ da? Herkesin rotası evine çıkıyormuş; Peki, evimiz nerede? “   …Yaşayacağı şehri, yaşamak istediği şehirleri fotoğraflayarak bulmaya çalışan bir fotoğrafçı kadının hikâyesinin ilk ikilem rotası, yaşadığında mutlu olacağına inandığı iki şehirde geçiyor; Paris ve Beyrut. Kitabı satın almak için tıklayınız.

Foto Kitap:Hoş Geldin Gazi Atatürk’ün İstanbul Günleri

“Hoş Geldin Gazi - Atatürk’ün İstanbul Günleri (1927 – 1938)” sergisi, Mustafa Kemal Atatürk’ün Kurtuluş Savaşı’ndan sonra ilk kez İstanbul’a geldiği 1 Temmuz 1927 tarihinden Dolmabahçe Sarayı’nda hayatını kaybettiği 10 Kasım 1938’e kadar İstanbul’da geçirdiği günlerin fotoğrafları ve hikâyelerini kronolojik bir bütünlük içinde ziyaretçileriyle buluşturuyor. Küratörlüğünü Cengiz Kahraman’ın yaptığı sergide yer alan fotoğrafların tamamı Yapı Kredi Tarihi Arşivi Selahattin Giz Koleksiyonu’ndaki negatif ve fotoğraflar arasından seçildi. Dönemin foto muhabirleri, Cumhuriyet gazetesinden Namık Görgüç ve Selahattin Giz, Son Posta gazetesinden Cemal Göral, Akşam gazetesinden Faik Şenol, Tan gazetesinden Hilmi Şahenk‘in çektiği bu tarihi fotoğraflar gazetelerden günü gününe derlenen hikâyeleriyle birlikte ilk kez sunuluyor. Yapı Kredi Kültür Sanat, “Hoş Geldin Gazi - Atatürk’ün İstanbul Günleri (1927 – 1938)” sergisine ev sahipliği yapıyor. Mustafa Kemal Atatürk’ün İstanbul’daki günlerini ...

Foto Kitap:Sarkis - Sarı Punctum

Sarkis 1972'de, yaşadığı binanın bodrumunda bir dizi fotoğraf çekti. Flaş ışığında bir anlığına belirip yiten mekan parçaları buldu orada, kendi üzerine kapanmış, kapatılmış bellek sahneleri: izler, çizikler, akıntı şeritleri... ölesiye bırakılmış birkaç nesne ve saf beton. 2017 yılında Riverrun'da, Bunker Sergileri'nin ilkinde, Sarkis bu fotoğrafların her birine o fotoğrafı tekrar eden sarı bir suluboya yapıştırdı. Her desen bir kıvılcım, her kıvılcım bir punctum oldu böylece.  Bu serginin kitabı olarak hazırlanan Sarkis – Sarı Punctum'un metnini Cem İleri kaleme aldı, sergi fotoğrafları Cemal Emden tarafından çekildi, kitabın tasarımı Bülent Erkmen'in elinden çıktı. “Desenler fotoğrafları yineliyor ama birebir kopyalamıyor: onlara benzeyen ama tam da aynıları olmayan başka bir imgeyi getirip yerleştiriyorlar fotoğrafın içine, yüzeyde başka bir mekân açıyorlar. Punctum mu bunlar? Sarı Punctum, fotoğrafın punctum noktasına mı işaret ediyor? Yoksa bir ayrıntıyı, iz...

Foto Kitap:Dijital Çağda Fotoğraf Sanatı

İcat edildiği 19. yüzyılın ilk yarısından günümüze değin estetik ile yakın ilişki içerisinde olan bir sanattır fotoğraf. Duyularla algılanan ve güzeli konu edinen estetik ise dönemsel olarak değişiklik gösterir ve fotoğraf sanatı bu değişimden hayli etkilenir. Dijital teknolojilerin yaygınlaşarak yaşamın her alanına nüfuz ettiği estetik anlayışı da farklı bir evreye girdi. Bu kitap dijital tabanlı teknolojilerinin gelişmesi ve yaygınlaşmasıyla adından bahsedilir hale gelen dijimodernizm ve bu dönemde metin formunda yaşanan köklü değişimin ortaya çıkardığı hipermetin kavramı bağlamında çağdaş fotoğraf estetiği anlayışında yaşanan dönüşümü sergilemneyi arzulamaktadır.  Hipermetin, başta bilişim alanını ilgilendiren ve günümüzün tüm kültürel ürünlerini etkisi altına almış bir kavram. Dolayısıyla hipermetin üzerine yapılan sayılı araştırmalar, kavramı bilgi teknolojileri ya da bilbilim açısından ele alır. Bu araştırmalar, kavramın estetikle olan bağını kısmen göz ardı ederek, daha...