Ana içeriğe atla

Fotoğraf bir kanı değildir. Yoksa öyle midir?

Fotoğraf bir kanı değildir. Yoksa öyle midir?*

Fotoğraf günümüzde hala görsel sanat dalları içerisinde en üvey çocuk muamelesi göreni. Hepimizin dijital kameralar, hatta o kadar uzağa gitmeye gerek bile yok, akıllı telefonlara sahip olduğu, Photoshop ya da Instagram filtreleri ile haşır neşir yasadığı bu çağda hepimiz “fotoğrafçılığa” kolayca soyunabiliriz. Hepimizin içinde bir Instagram fenomeni olma potansiyeli yatıyor ya da en azından böyle inandırılıyoruz. Bunu ben de yaparımcılık anlayışının hakim olduğu, insanların gördüğünü anında bir “click” ile ölümsüzleştirdiğini zannederken çarcabuk tükettiği bir çağda fotoğrafa sanat olarak aslında her zamankinden daha çok ihtiyacımız var.

 Fotoğrafın, vizörden görüneni kaydetme ya da klasik tabiri ile “anı yakalama” ile başlayan mütevazi yolculuğu bugün cok farklı boyutlara evrilmiş durumda. Artık varolmayan bir “gerçekliği” yaratabilme yetisine kadar uzanıyor. Bu minik seçkide yer alan ve sadece fotoğraf mecrasını kullanan Nazif Topçuoğlu’na da Ali Bilge Akkaya’ya da, kullandığı heykel, video, neon gibi çesitli mecralar arasında fotoğraf da bulunan Volkan Aslan ya da Kerem Ozan Bayraktar’a da fotoğrafçı yerine sanatçı demeyi tercih ediyoruz. Burada yer alan her ismin o “an”ı dönüştürebilme, yaratabilme, yoktan var edebilme, kendine mal edebilme gibi arkasında barındırdıkları ve içini doldurdukları fikirleriyle, onları bizim Instagram ya da safari fotoğraflarımızdan ayıran yetileri var. Bütün bu olguları ufak ufak keşfetme yönünde adım atmak bizi müthiş bir görsel ve zihinsel yolculuğa çıkarmaya yeterli. Bu seçki, umarım o yolculuğun kapısını az da olsa aralayabilme şansını sunar.

*A photograph is not an opinion. Or is it? - Susan Sontag, On Photography, ISBN: 0385267061

Melis Terzioğlu

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İzzet Keribar’ın “Renklerin Yolculuğu” Sergisi İstanbul Modernde

 “Renklerin Yolculuğu”, İzzet Keribar’ın (d. 1936) bir buçuk milyona yakın kareyi içeren arşivinden bir seçkiyi izleyicilerle buluşturuyor. Sergi, sanatçının alameti farikası haline gelen renk, ışık, doku ve grafik ögeler gibi biçimsel unsurları içeren fotoğraflarını öne çıkarırken, Keribar’ın yıllar içinde değişen tarzını da gözler önüne seriyor ve izleyicileri farklı zaman ve mekânlara renkli bir yolculuğa davet ediyor. Altı bölümden oluşan serginin ilk bölümü, sanatçının 1950’lerde İstanbul’un hızla değişmekte olan sokak hayatını ve Güney Kore’nin kent ve kırsalını belgelediği çalışmalarına yer veriyor. Serginin ikinci bölümü, Keribar’ın 1980’lerden itibaren İstanbul’un farklı semtlerindeki günlük hayatı kayıt altına aldığı yapıtlarını bir araya getiriyor. Serginin üçüncü ve dördüncü bölümleri, Keribar’ın çoğunlukla kullandığı doğal ışık ve renkler aracılığıyla “sıradan”ı “sıra dışı” hale getirdiği, Türkiye ve dünyanın farklı noktalarına yaptığı seyahatlerde ürettiği doğa ve ...

Barış Manço ile 7 den 77 ye Fotoğrafları Sergisi

Erkmen Sağlam, 140 farklı ülkeyi dolaşarak Ekvator’dan Kutuplara yaklaşık 800 bin kilometreden fazla yol kateden, Türkiye’yi karış karış gezerek ekranlara taşıyan “Barış Manço ile 7’den 77’ye Programı’nın” çok özel fotoğraflarını öyküleri ile izleyenlerle paylaştı… Her fotoğraf Erkmen Sağlam'ın kaleminden kısa hikayeleri ile tam bir belgesel niteliği taşımakta. Bu çok özel serginin açılışında; tam 13 yıl boyunca Barış Manço’nun efsane grubu Kurtalan Ekspresle birlikte olan ve ‘’Mançoloji’’ albümünün aranjörlük ve müzik direktörlüğünü yapan Eser Taşkıran’ın Barış Manço şarkılarından oluşan müzik dinletisinin yanı sıra Mine Mucur (Mine Abla) eşliğinde “Adam Olacak Çocuk‘’ yarışması da yıllar sonra tekrarlanacak. Ve serginin açılışı sunumunu da İzzet Öz yapacak. Erkmen Sağlam’ın Objektifinden ‘Barış Manço ile 7’den 77 ye Fotoğrafları Sergisi’ 22 Nisan-09 Mayıs tarihleri arasında, Beyoğlu Belediyesi Sanat Galerisi’nde   Barış Manço sevenlerin ziyaretine ücretsiz olarak açık kalacak....

212 Photography Istanbul Sebastião Salgado’nun “Genesis” Sergisiyle Kapılarını Açıyor

 Bu yıl  yedincisi  düzenlenecek olan  212 Photography Istanbul (28 Eylül - 13 Ekim 2024) fotoğrafın yanı sıra farklı disiplinleri dahil ettiği kapsamlı programıyla İstanbul’un farklı rotalarında sanatseverleri ağırlamaya hazırlanıyor.  Yedinci edisyonunda 212 Photography Istanbul, çağımızın en önemli fotoğrafçılarından ve aktivistlerinden biri olan Sebastião Salgado’nun “Genesis” sergisiyle İstanbul’u büyülemeye hazırlanıyor. Sergi, 28 Eylül’den itibaren Aralık sonuna kadar T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın desteği ile Türkiye Kültür Yolu Festivali kapsamında MSGSÜ Tophane-i Amire Kültür Sanat Merkezi’nde 3 ay boyunca ziyarete açık olacak.   Festival, bu sene yine program içeriği ile takipçilerine çok özel bir keşif rotası sunacak. Sanatçıların modadan gastronomiye, mimariden yeni medyaya farklı yaratıcı disiplinlerden projeleri yer alacak. Sergilerin yanı sıra festival programında atölye, söyleşi, film gösterimleri, konserler, dans/performans gibi p...