Ana içeriğe atla

Elipsis Galeri Veda Ediyor...

Elipsis Galeri, 6 Kasım – 6 Aralık 2014 tarihleri arasında küratörlüğünü Nazım H. R. Dikbaş’ın yaptığı ‘Düşünmen Yetmez’ başlıklı karma sergiye ev sahipliği yapıyor. 
Sergide, Seza Bali, Olaf Otto Becker, Michel Comte, David Drebin, Gilbert Garcin, Özant 
Kamacı, Şahin Kaygun, Michael Kenna, Ferit Kuyaş, Jose Maria Mellado, Isabel Munoz, 
Metehan Özcan, Civan Özkanoğlu, Yusuf Sevinçli, Karen Stuke, Serkan Taycan ve Michael Wolf'un yapıtları yer alıyor. 



DÜŞÜNMEN YETMEZ
Bu herhangi bir sergi değil.
Bir sanat galerisinde açılan bir sergi birçok sürekliliğin parçasıdır: Galeride o güne kadar 
açılan ve o günden sonra açılacak sergilerin oluşturduğu sürekliliğin, ait olduğu dönemde 
başka galerilerde açılan sergilerle beraber oluşturduğu bir dönem ruhunun, daha da geniş bir 
bakışla, sanatsal iddialarının karşısına çıktığı toplumsal durumun. 
Bu sergi Elipsis’in son sergisi.

Kurulduğu Ağustos 2007’den bu yana Elipsis’te 29 sergi açıldı, ‘Düşünmen Yetmez’ 30. ve son 
sergi. Dolayısıyla yukarıdaki bağlamların ima ettiği sürekliliği yırtıyor.
Elipsis, açık olduğu süre boyunca İstanbul’da fotoğrafa odaklanan tek güncel sanat galerisi 
oldu. Birçok öncü Türkiyeli fotoğrafçıyı temsil etti, onlarla sergiler yaptı. Yurtdışından da 
birçok seçkin fotoğrafçıyla beraber çalıştı. 
Bu sergi, Elipsis’in şu an itibariyle birlikte çalıştığı tüm sanatçıların yapıtlarından örnekler 
içeriyor. Bu sanatçıların ve galeri yönetiminin ortak isteğiydi.
Peki Elipsis niye kapanıyor? Çünkü mevcut ortamda ticari bir sanat galerisi olarak varlığını 
daha fazla sürdüremeyeceği belli oldu. Bu da bize her fırsatta ‘patlama yaşadığı’ söylenen 
Türkiye sanat piyasasının durumu, kişisel ve kurumsal koleksiyoncuların Türkiyeli öncü ve 
deneysel sanatçılara ilgisi, ve bu sanatçıların işlerini göstermeye ve sergiler yapmaya hazır 
galeri ve benzeri mekanlara olan desteği konusunda  daha gerçekçi bir manzara çiziyor. Sağlık olsun.

Galerinin kapanması karamsarlık uyandırabilir. ‘Düşünmen Yetmez’ Elipsis’in 7 buçuk yıllık 
çalışmasına bakarak karamsarlığa gerek olmadığını gösteriyor: Galerinin beslediği ivmeyle 
bakılırsa, bu ekip, güçlü, eleştirel ve kışkırtıcı işler üretmeye devam edecek. 
Öncü ve eleştirel sanatın nasıl yeni etkileşim imkanları bulabileceğine dair ipuçları da sergide 
saklı. Geleneksel sergileme imkanlarının engellendiği – kamusal desteğin zaten olmadığı, 
özel desteğin ise az sayıda istisna bir yana, sanatın kendisiyle değil, yatırım değeriyle 
ilgilendiği, üstelik bunu yaparken ülkeye hakim yeni ahlakı da tüm görkemiyle benimsediğini 
göstermekten çekinmediği – bu ortamda, sanatçılar ve sanatla ilgilenenler yapıtın üretim 
aşamasından bu ortamda  çeşitli seviyelerdeki varoluşuna her şeyi baştan düşünmek 
zorundalar. Bu bir angarya değil, tazeleyici bir keşif olacak.

Bitirirken, başlarken olduğu gibi, neşe ve kararlılıkla.

Nazım H. R. Dikbaş

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İzzet Keribar’ın “Renklerin Yolculuğu” Sergisi İstanbul Modernde

 “Renklerin Yolculuğu”, İzzet Keribar’ın (d. 1936) bir buçuk milyona yakın kareyi içeren arşivinden bir seçkiyi izleyicilerle buluşturuyor. Sergi, sanatçının alameti farikası haline gelen renk, ışık, doku ve grafik ögeler gibi biçimsel unsurları içeren fotoğraflarını öne çıkarırken, Keribar’ın yıllar içinde değişen tarzını da gözler önüne seriyor ve izleyicileri farklı zaman ve mekânlara renkli bir yolculuğa davet ediyor. Altı bölümden oluşan serginin ilk bölümü, sanatçının 1950’lerde İstanbul’un hızla değişmekte olan sokak hayatını ve Güney Kore’nin kent ve kırsalını belgelediği çalışmalarına yer veriyor. Serginin ikinci bölümü, Keribar’ın 1980’lerden itibaren İstanbul’un farklı semtlerindeki günlük hayatı kayıt altına aldığı yapıtlarını bir araya getiriyor. Serginin üçüncü ve dördüncü bölümleri, Keribar’ın çoğunlukla kullandığı doğal ışık ve renkler aracılığıyla “sıradan”ı “sıra dışı” hale getirdiği, Türkiye ve dünyanın farklı noktalarına yaptığı seyahatlerde ürettiği doğa ve ...

Barış Manço ile 7 den 77 ye Fotoğrafları Sergisi

Erkmen Sağlam, 140 farklı ülkeyi dolaşarak Ekvator’dan Kutuplara yaklaşık 800 bin kilometreden fazla yol kateden, Türkiye’yi karış karış gezerek ekranlara taşıyan “Barış Manço ile 7’den 77’ye Programı’nın” çok özel fotoğraflarını öyküleri ile izleyenlerle paylaştı… Her fotoğraf Erkmen Sağlam'ın kaleminden kısa hikayeleri ile tam bir belgesel niteliği taşımakta. Bu çok özel serginin açılışında; tam 13 yıl boyunca Barış Manço’nun efsane grubu Kurtalan Ekspresle birlikte olan ve ‘’Mançoloji’’ albümünün aranjörlük ve müzik direktörlüğünü yapan Eser Taşkıran’ın Barış Manço şarkılarından oluşan müzik dinletisinin yanı sıra Mine Mucur (Mine Abla) eşliğinde “Adam Olacak Çocuk‘’ yarışması da yıllar sonra tekrarlanacak. Ve serginin açılışı sunumunu da İzzet Öz yapacak. Erkmen Sağlam’ın Objektifinden ‘Barış Manço ile 7’den 77 ye Fotoğrafları Sergisi’ 22 Nisan-09 Mayıs tarihleri arasında, Beyoğlu Belediyesi Sanat Galerisi’nde   Barış Manço sevenlerin ziyaretine ücretsiz olarak açık kalacak....

212 Photography Istanbul Sebastião Salgado’nun “Genesis” Sergisiyle Kapılarını Açıyor

 Bu yıl  yedincisi  düzenlenecek olan  212 Photography Istanbul (28 Eylül - 13 Ekim 2024) fotoğrafın yanı sıra farklı disiplinleri dahil ettiği kapsamlı programıyla İstanbul’un farklı rotalarında sanatseverleri ağırlamaya hazırlanıyor.  Yedinci edisyonunda 212 Photography Istanbul, çağımızın en önemli fotoğrafçılarından ve aktivistlerinden biri olan Sebastião Salgado’nun “Genesis” sergisiyle İstanbul’u büyülemeye hazırlanıyor. Sergi, 28 Eylül’den itibaren Aralık sonuna kadar T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın desteği ile Türkiye Kültür Yolu Festivali kapsamında MSGSÜ Tophane-i Amire Kültür Sanat Merkezi’nde 3 ay boyunca ziyarete açık olacak.   Festival, bu sene yine program içeriği ile takipçilerine çok özel bir keşif rotası sunacak. Sanatçıların modadan gastronomiye, mimariden yeni medyaya farklı yaratıcı disiplinlerden projeleri yer alacak. Sergilerin yanı sıra festival programında atölye, söyleşi, film gösterimleri, konserler, dans/performans gibi p...