Ana içeriğe atla

Doğadan İnsan Manzaraları Sergisi

Beyoğlu Belediyesi Sanat Galerisi,  28 Ocak- 08 Şubat 2014 tarihleri arasında Ahmet Sarper’in Doğadan İnsan Manzaraları’ Myanmar & Luang Prabang’ fotoğraf sergisine ev sahipliği yapıyor!
Memleketimizin “gezgin” fotoğrafçılarından Ahmet Sarper’in çektiği fotoğraflar da zamana direnmeyi başaracak albümlerden olacak gibi: Sarper’in Myanmar’da ve Laos’taki Luang Prabang’ta çektiği fotoğraflar o uzak diyarlardaki hayatların, insanların canlı birer belgesi.

Ahmet Sarper 1946 İstanbul doğumlu bir “gezgin”. Üniversiteyi Fransa’da okuduktan sonra lisansüstü eğitimini Johns Hopkins Üniversitesi’nde tamamlamış. Çeşitli gazetelerde de çalışan Sarper, farklı farklı işler yapsa da tüm yaşamı boyunca dünyanın çeşitli bölgelerinde bulunmuş. Gençlik yıllarından beri bir tutku haline getirdiği fotoğrafçılıkla modern yaşamın soğukluğuna direnen, “doğal” kalmayı başarabilmiş habitatları yansıtmayı amaçlıyor; bir tür “doğal yaşam” fotoğrafçısı olmayı amaçlıyor. Nitekim bunun uğruna çok gezmiş Sarper: Küba’yı, Fas’ı, Tayland’ı, Kamboçya’yı ve daha nicesini...
Sarper’in İletişim Yayınları tarafından yayımlanan Myanmar&Luang Parabang adlı fotoğraf kitabında da işte bu çabanın izleri var her karede. Sarper’in –Burma ya da Birmanya olarak da bilinen- Myanmar’da ve Luang Prabang’ta (Güneydoğu Asya'da, Andaman Denizi ve Bengal Körfezi kıyısında, Bangladeş, Çin, Hindistan, Laos ve Tayland arasında yer alan ülke.) çektiği yaklaşık 120 fotoğraftan oluşan bu albüm, aynı anda hem egzotik bir lezzeti hem de görsel bir şöleni bünyesinde barındırma özelliğini taşıyor. Sergi, kitaptan bir fotoğraf seçkisi ile Beyoğlu Belediyesi Sanat Galeri’sin de 28 Ocak-08 Şubat 2014 tarihleri arasında sanatseverlerle buluşacak!
Myanmar&Luang Parabang, Sarper’in 2010 Şubatı’nda Burma’yı arabayla dolaşarak çektiği fotoğrafların bir araya getirilmesiyle oluşturulmuş. Eşiyle birlikte Yangon, Bagan, Mandalay, İnleleyk, Luang Prabang (eklemeden geçmeyelim, bu şehir UNESCO tarafından koruma altına alınan “Dünya Mirasları” listesinde bulunuyor) şehirlerine giden Sarper çektiği fotoğraflarda gezdiği şehirlerin gündelik hayatına keskin, reel ve renkli bir bakış atıyor. Bir kadının yemeğini nasıl yediğini fotoğraflıyor, balıkçıların ağlarındaki “bakmasını bilene” güzel noktalara temas ediyor, keşişlerin dinî ve gündelik ritüellerini göz önüne seriyor. Kitabın sayfalarında gezinirken kendimizi Myanmar’ın dünyasında buluyoruz aniden: Bir nehrin kenarında güneşin batışını izliyor, iki keşiş çocuğun neşesine ortak oluyor, bir balıkçının çabasını seyre dalıyoruz.
Sarper’in fotoğraflarının neredeyse tamamının “insan”a dair olduğunu da belirtmek gerek mutlaka. Bahsettiğimiz “doğal yaşam” insanın olmadığı bir “balta girmemiş”lik değil. Bilakis, doğanın üzerine çöküp kendi kurallarını kabul ettirmek yerine doğanın içinde bir hayat kurmuş, doğayla kavga etmeyip dostça bir ilişki kurmuş yaşamların derinliklerine göz atmaya, “insan”ın doğayla dostluğunu kanıtlamaya yönelik fotoğraflar bunlar. Kavga veya öfke yok fotoğraflarında. Yaşam var. Zamanın kalıntılarını yüzünde taşıyan yaşlı bir Burmalı kadının fotoğrafında Myanmar’ın sınırlarını aşan, evrensel bir ifade yakalayabiliyorsunuz.
Kitabın arka kapağındaki kısa metin her şeyi çok güzel özetliyor aslında: “Bu kitap eski Burma, bugünkü Myanmar’ın ve biraz da Laos’un parçası Luang Prabang’ın değişime karşı koyan doğal ve kültürel ortamında, insanları ve yaşamlarını yalnızca fotoğraflarla anlatmayı amaçlıyor.” Ve ekliyor: “Sözü görüntülere bırakarak...”
Ahmet Sarper
Ahmet Sarper 1946 yılında İstanbulda doğdu, ilk ve orta öğrenimini Işık lisesi ve Şişli kolejinde , Yüksek öğrenimin Fransa Gronoble Üniversitesinde, Lisansüstünü ise Johns Hopkins üniversitesinde “Milletlerarası İlişkiler ve Ekonomi Bölümü” nde tamamladı. 1974-1975 yıllarında Deniz Kuvvetlerinde Yedek subay olarak görev yaptı. 1976-1980 yılları arasında Tercüman ve Günaydın gazetelerine bağlı olarak, İran , Kıbrıs, Afganistan , Hindistan, ve Amarika Birleşik Devletlerinde bulundu. 1980-1985 yılları arasında Tekstil sektöründe çalıştı. Gençlik Yıllarından beri ilgi duyduğu fotoğrafçılıkla 1995 yılından itibaren bir anlatım biçimi olarak daha yakından ilgilenmeye başladı. İnsanın yaşam çabalarını görüntülemek için Küba, Moritanya, Fas,Tayland. Burma. Laos, Kamboçya ve Vietnam’da dolaştı. Beş sene içinde her seferinde en az beş hafta kalmak üzere 7 kere Hindistan’a gitti. Doğal ve tarihi dokunun gelişmeye ve değişime direndiği coğrafyadaki insanların yaşamlarını yansıtmayı amaçlayan fotoğraflar çekiyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İzzet Keribar’ın “Renklerin Yolculuğu” Sergisi İstanbul Modernde

 “Renklerin Yolculuğu”, İzzet Keribar’ın (d. 1936) bir buçuk milyona yakın kareyi içeren arşivinden bir seçkiyi izleyicilerle buluşturuyor. Sergi, sanatçının alameti farikası haline gelen renk, ışık, doku ve grafik ögeler gibi biçimsel unsurları içeren fotoğraflarını öne çıkarırken, Keribar’ın yıllar içinde değişen tarzını da gözler önüne seriyor ve izleyicileri farklı zaman ve mekânlara renkli bir yolculuğa davet ediyor. Altı bölümden oluşan serginin ilk bölümü, sanatçının 1950’lerde İstanbul’un hızla değişmekte olan sokak hayatını ve Güney Kore’nin kent ve kırsalını belgelediği çalışmalarına yer veriyor. Serginin ikinci bölümü, Keribar’ın 1980’lerden itibaren İstanbul’un farklı semtlerindeki günlük hayatı kayıt altına aldığı yapıtlarını bir araya getiriyor. Serginin üçüncü ve dördüncü bölümleri, Keribar’ın çoğunlukla kullandığı doğal ışık ve renkler aracılığıyla “sıradan”ı “sıra dışı” hale getirdiği, Türkiye ve dünyanın farklı noktalarına yaptığı seyahatlerde ürettiği doğa ve ...

Barış Manço ile 7 den 77 ye Fotoğrafları Sergisi

Erkmen Sağlam, 140 farklı ülkeyi dolaşarak Ekvator’dan Kutuplara yaklaşık 800 bin kilometreden fazla yol kateden, Türkiye’yi karış karış gezerek ekranlara taşıyan “Barış Manço ile 7’den 77’ye Programı’nın” çok özel fotoğraflarını öyküleri ile izleyenlerle paylaştı… Her fotoğraf Erkmen Sağlam'ın kaleminden kısa hikayeleri ile tam bir belgesel niteliği taşımakta. Bu çok özel serginin açılışında; tam 13 yıl boyunca Barış Manço’nun efsane grubu Kurtalan Ekspresle birlikte olan ve ‘’Mançoloji’’ albümünün aranjörlük ve müzik direktörlüğünü yapan Eser Taşkıran’ın Barış Manço şarkılarından oluşan müzik dinletisinin yanı sıra Mine Mucur (Mine Abla) eşliğinde “Adam Olacak Çocuk‘’ yarışması da yıllar sonra tekrarlanacak. Ve serginin açılışı sunumunu da İzzet Öz yapacak. Erkmen Sağlam’ın Objektifinden ‘Barış Manço ile 7’den 77 ye Fotoğrafları Sergisi’ 22 Nisan-09 Mayıs tarihleri arasında, Beyoğlu Belediyesi Sanat Galerisi’nde   Barış Manço sevenlerin ziyaretine ücretsiz olarak açık kalacak....

212 Photography Istanbul Sebastião Salgado’nun “Genesis” Sergisiyle Kapılarını Açıyor

 Bu yıl  yedincisi  düzenlenecek olan  212 Photography Istanbul (28 Eylül - 13 Ekim 2024) fotoğrafın yanı sıra farklı disiplinleri dahil ettiği kapsamlı programıyla İstanbul’un farklı rotalarında sanatseverleri ağırlamaya hazırlanıyor.  Yedinci edisyonunda 212 Photography Istanbul, çağımızın en önemli fotoğrafçılarından ve aktivistlerinden biri olan Sebastião Salgado’nun “Genesis” sergisiyle İstanbul’u büyülemeye hazırlanıyor. Sergi, 28 Eylül’den itibaren Aralık sonuna kadar T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın desteği ile Türkiye Kültür Yolu Festivali kapsamında MSGSÜ Tophane-i Amire Kültür Sanat Merkezi’nde 3 ay boyunca ziyarete açık olacak.   Festival, bu sene yine program içeriği ile takipçilerine çok özel bir keşif rotası sunacak. Sanatçıların modadan gastronomiye, mimariden yeni medyaya farklı yaratıcı disiplinlerden projeleri yer alacak. Sergilerin yanı sıra festival programında atölye, söyleşi, film gösterimleri, konserler, dans/performans gibi p...