Ana içeriğe atla

Yılmaz Kaini'ye Saygı Büyükada Fotoğrafları Sergisi Fotoğrafevi'nde

İlk kez 2008 yılında MSGSÜ Fotoğraf Bölümü'nün kuruluşunun 30. yıl kutlamaları sırasında dile getirilen ve bir jenerasyon mezun'a büyük emek veren Yılmaz Kaini hocamız için aradan geçen bunca zamandan sonra "Yılmaz Kaini'ye Saygı - Büyükada Fotoğrafları" sergisini açmak üniversitemiz, bölümümüz, hepimiz adına mutluluk vericidir. (8-28 Kasım 2013)
7 Mayıs 2009 tarihinde, üniversitemizin oditoryumunda, Yılmaz Kaini'yi tanıyan meslektaşları; değerli hocamız Nadir Ede ve Mehmet Akgül, öğrecileri Merih Akoğul, İbrahim Günel, asistanları ve öğrencileri Sinan Koçarslan ve Rıza Aydan Turak'ın katılımlarıyla bir panel gerçekleştirilmiştir. Engelliler haftasına denk gelen bu etkinlikte Yılmaz Kaini anısına, Dr. Ömer Yağlıdere - Fatma Filiz tarafından fotoğraflanan “Dalmak Özgürlüktür” ve Merih Akoğul tarafından fotoğraflanan "Ba-şar-mak" adlı belgesellerin gösterimi gerçekleştirilmiştir.
O günden bugüne çeşitli toplantılar ve çabalarla Yılmaz Kaini'ye ait izler takip edilmiş, Merih Akoğul ve İstanbul Modern fotoğraf departmanı küratörü Sena Çakırkaya'nın girişimleriyle İstanbul Modern arşivi taranmış, sonunda ana kaynak olarak MSGSÜ bölüm arşivimizden derlenen orjinal agrandizör baskılar Halim Kulaksız ve Coşar Kulaksız'ın  -DİFO'nun desteğiyle- yüksek çözünürlüklü dosyalar olarak dijital arşive aktarılmıştır. Bir sonraki aşamada rahmetli hocamızın fotoğraflarına oldukça kısa sürede yoğun bir biçimde rötuş yapılmış, Rıza Aydan Turak ve MSGSÜ Fotoğraf Bölümü ekibi: Doçent Çetin Ergand (MSGSÜ Fotoğraf Bölüm Başkan Yardımcısı),  Araş. Gör. Bora Şençalar, Araştırma Görevlisi Murat Han Er, Araştırma Görevlisi Mert Çağıl Türkay ve Araştırma Görevlisi Elçin Acun'un değerli emekleriyle imajların dijital restorasyonları tamamlanmıştır. EPSON Türkiye direktörü Sevil Kanat'ın desteğiyle, Fine Art Sanatsal Baskı Hizmetlerinden Selçuk Akbulut ve ekibinin sabırlı ve titiz çalışmalarıyla sonunda bu sergi seçkisi izleyiciyle buluşmuştur.
Fotoğraf sanatını kudretli kılan şey “an'ı dondurmak”sa eğer, zamanın buzluğunda saklanan 25 - 30 yıl önceye ait yaşamlardan kesitler sunan bu seçki, bir kere daha yitirmekte olduklarımızı sürprizlerle bizlere hatırlatır. Özellikle Büyükada sakinlerine anlamlı gelecek olan bu değerli serginin bir diğer amacı da 1987 yılında aramızdan ayrılan öğretim görevlimiz ve fotoğraf sanatçısı Yılmaz Kaini öğretmenimizle ilgili fotoğrafların, anektodların, bilgilerin hatırlanması ve bir nebze de olsa yeni kuşaklara aktarılmasıdır.
Bu serginin oluşmasında, organizasyonunda, moral ve motivasyonunda başta Adalar Kültür Derneği Başkanı Sayın Özer Kangür olmak üzere Nadir Ede'ye, Rıza Aydan Turak'a, Sinan Koçarslan'a, Merih Akoğul'a, MSGSÜ Fotoğraf Bölümü'ne ve Hotel Splendid Palace'a bir kez daha teşekkür ederim. 
Doçent Ozan Bilgiseren / Sergi Küratörü


www.fotografevi.com 


Yılmaz Kaini (1932-1987)1932 yılında İstanbul'da doğdu. İlk ve orta öğrenimini yine aynı kentte tamamladı. Fotoğrafa olan ilgisi Zoğrafyan Lisesi'ne giderken başladı. İlk ödülünü de yine lisede öğrenciyken kazandı. İstanbul Üniversitesi, Fen Fakültesi, Fizik Bölümü'nü bitirdi. 1953'lerde başlayan bu ilgi üniversitede fizik-matematik eğitimi görürken de sürdü. Fen Fakültesi'nde araştırmacı olarak çalıştı. İstanbul Üniversitesi'nde ilk önce Atom ve Çekirdek Fiziği, daha sonra jeofizik kürsülerinde bir yandan pozitif bilimler alanında uzmanlaşırken bir yandan da yaşamı en yakından izleyen bir disiplini, görüntü sanatını geliştirmiş. Bunun yanı sıra Fen Fakültesinde radyo program şefliği ve istasyon menajerliği görevlerinde bulundu. 1971-1976 yılları arasında İFSAK Yönetim Kurulu'nda görev aldı. 1980 yılında üniversitedeki görevinden istifa ederek bir yıl kadar süre ile bir reklâm firmasında fotoğraf danışmanı olarak çalıştı. 1981 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Fotoğraf Ana Sanat Dalı'na öğretim görevlisi olarak çalışmaya başladı. Ansel Adams'ın geliştirdiği siyah-beyaz fotoğrafta uygulanan 'zone system' tekniğinin Türkiye'de ilk uygulayıcılarından biridir.


"Fotoğraf ile foto-grafik'i kesinlikle birbirinden ayırıp, aynı teknik yöntemleri kullanan farklı, çok farklı anlatım yolları olarak kabul ediyorum. Fotoğraf bana göre İnsan'ı yansıtmalı. Fotoğrafa insanın kendi çevresindeki ve konunun zaten içerdiği grafik öğelerden başka hiçbir şey eklenmemeli. Yoksa fotoğrafın özüyle çelişik, biçimci bir anlayış çıkar ortaya. Doğru anda tetiğe basınca, çerçeveleme doğru olarak yapılınca, ortaya çıkan fotoğraf, tüm grafik süslerden daha çarpıcı sonuçlar verir. Fotoğraf gerçeği belgeler. Ben fotoğrafta sanat yapmıyorum, çevremi belgeliyorum."

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İzzet Keribar’ın “Renklerin Yolculuğu” Sergisi İstanbul Modernde

 “Renklerin Yolculuğu”, İzzet Keribar’ın (d. 1936) bir buçuk milyona yakın kareyi içeren arşivinden bir seçkiyi izleyicilerle buluşturuyor. Sergi, sanatçının alameti farikası haline gelen renk, ışık, doku ve grafik ögeler gibi biçimsel unsurları içeren fotoğraflarını öne çıkarırken, Keribar’ın yıllar içinde değişen tarzını da gözler önüne seriyor ve izleyicileri farklı zaman ve mekânlara renkli bir yolculuğa davet ediyor. Altı bölümden oluşan serginin ilk bölümü, sanatçının 1950’lerde İstanbul’un hızla değişmekte olan sokak hayatını ve Güney Kore’nin kent ve kırsalını belgelediği çalışmalarına yer veriyor. Serginin ikinci bölümü, Keribar’ın 1980’lerden itibaren İstanbul’un farklı semtlerindeki günlük hayatı kayıt altına aldığı yapıtlarını bir araya getiriyor. Serginin üçüncü ve dördüncü bölümleri, Keribar’ın çoğunlukla kullandığı doğal ışık ve renkler aracılığıyla “sıradan”ı “sıra dışı” hale getirdiği, Türkiye ve dünyanın farklı noktalarına yaptığı seyahatlerde ürettiği doğa ve ...

Barış Manço ile 7 den 77 ye Fotoğrafları Sergisi

Erkmen Sağlam, 140 farklı ülkeyi dolaşarak Ekvator’dan Kutuplara yaklaşık 800 bin kilometreden fazla yol kateden, Türkiye’yi karış karış gezerek ekranlara taşıyan “Barış Manço ile 7’den 77’ye Programı’nın” çok özel fotoğraflarını öyküleri ile izleyenlerle paylaştı… Her fotoğraf Erkmen Sağlam'ın kaleminden kısa hikayeleri ile tam bir belgesel niteliği taşımakta. Bu çok özel serginin açılışında; tam 13 yıl boyunca Barış Manço’nun efsane grubu Kurtalan Ekspresle birlikte olan ve ‘’Mançoloji’’ albümünün aranjörlük ve müzik direktörlüğünü yapan Eser Taşkıran’ın Barış Manço şarkılarından oluşan müzik dinletisinin yanı sıra Mine Mucur (Mine Abla) eşliğinde “Adam Olacak Çocuk‘’ yarışması da yıllar sonra tekrarlanacak. Ve serginin açılışı sunumunu da İzzet Öz yapacak. Erkmen Sağlam’ın Objektifinden ‘Barış Manço ile 7’den 77 ye Fotoğrafları Sergisi’ 22 Nisan-09 Mayıs tarihleri arasında, Beyoğlu Belediyesi Sanat Galerisi’nde   Barış Manço sevenlerin ziyaretine ücretsiz olarak açık kalacak....

212 Photography Istanbul Sebastião Salgado’nun “Genesis” Sergisiyle Kapılarını Açıyor

 Bu yıl  yedincisi  düzenlenecek olan  212 Photography Istanbul (28 Eylül - 13 Ekim 2024) fotoğrafın yanı sıra farklı disiplinleri dahil ettiği kapsamlı programıyla İstanbul’un farklı rotalarında sanatseverleri ağırlamaya hazırlanıyor.  Yedinci edisyonunda 212 Photography Istanbul, çağımızın en önemli fotoğrafçılarından ve aktivistlerinden biri olan Sebastião Salgado’nun “Genesis” sergisiyle İstanbul’u büyülemeye hazırlanıyor. Sergi, 28 Eylül’den itibaren Aralık sonuna kadar T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın desteği ile Türkiye Kültür Yolu Festivali kapsamında MSGSÜ Tophane-i Amire Kültür Sanat Merkezi’nde 3 ay boyunca ziyarete açık olacak.   Festival, bu sene yine program içeriği ile takipçilerine çok özel bir keşif rotası sunacak. Sanatçıların modadan gastronomiye, mimariden yeni medyaya farklı yaratıcı disiplinlerden projeleri yer alacak. Sergilerin yanı sıra festival programında atölye, söyleşi, film gösterimleri, konserler, dans/performans gibi p...