Pazar

Elipsis Galeri'den Edisyonlar IV

Elipsis Galeri, sanat dünyasına, koleksiyonerlere ve sanatseverlere keşfedecekleri yeni fotoğrafçılar ve fotoğraflar sunmak amacıyla yola çıktığı 'Edisyonlar' serisinindördüncüsünde, Geniş Açı Proje Ofisi'nden Refik Akyüz ve Serdar Darendeliler'in küratörlüğünde Tuğçe Ayerdoğan, Oğuz Karakütük ve İrem Sözen'in çalışmalarını 
‘Paralel Gerçeklikler’ başlığı altında bir araya getiriyor. 

Hepsinin de yolu bir dönem Geniş Açı Proje Ofisi'nin atölyeleriyle kesişmiş olan bu üç 
ismin ortak özelliği, kendi deneyimlerinden yola çıkarak insana, doğaya ve geçmişe 
dair paralel gerçeklikler yaratmaları. Ayrıştıkları nokta ise bunu farklı fotografik 
yaklaşımlar ve estetiklerle sunmaları. Üç ismin çalışmaları da hemen hemen aynı 
dönemlere tarihlendiğinden, seriler içerikleriyle olduğu kadar aralarında da paralel 
gerçeklikler yaratmış oluyorlar. 

Temel motivasyonu insanın kendisine yabancı hissetme duygusunu fotoğraf ile 
araştırmak olan Tuğçe Ayerdoğan (1980), 'Ayışığı' başlıklı serisinde, gerçekliği kendi 
hayatının karanlıklarına doğru çıktığı yolculuklarla hikâyeleştiriyor. Korkularının ve 
huzursuzluklarının açtığı yollarda gezinerek hem kendinin hem de başkalarının 
düğümlerini çözmeye çabalayan Ayerdoğan, bu amaçla kendi hayatına ve kendisinin 
etrafında şekillenen hayatlara odaklanıyor. Ve sonuçta ortalığa tanıdık ama yabancı, 
kişiye özel ama genel, saklı ama açığa çıkmış bir hikâyenin parçaları dökülüyor. 

Bir kaynaktan yola çıkıp başka kollarla birleşerek hiç bilmediği denizlere ulaşmaya 
çalışan nehirlerden ilham alan hatta onlara öykünen Oğuz Karakütük (1983), 'Delta'  
başlıklı serisinde, yabancısı olduğu yerlere tek başına yaptığı uzun yolculuklarda 
karşısına çıkan doğa görüntüleriyle yepyeni bir gerçeklik kurgusu yaratıyor. Birbirine 
zıt coğrafyalarda çektiği fotoğraflarla bir görüntü deltası oluşturmaya çalışan 
Karakütük'ün fotoğrafları, nehirlerle birlikte denize sürülen taşlar misali bir araya 
geldiklerinde sadece kendi gösterdikleriyle sınırlı kalmayıp bu birliktelikle anlam 
kazanan başka temsiliyetler yaratmaya başlıyorlar. 

Üzerinde güçlü etkiler bırakan deneyimleri bir zaman sonra anımsadığı şekilde 
hikâyeleştiren İrem Sözen (1984), 'Recall' başlıklı serisinde, bağlanma ve ayrılık 
deneyimini farklı zamanlardan fotoğrafları bir araya getirip paralel bir gerçeklik 
olarak tekrar kurguluyor. Her hatırlama çabasıyla birlikte hafızanın bile isteye eksik 
bıraktıkları, ekledikleri veya çarpıttıklarıyla yeniden kurgulanan geçmiş, gerçeklikle 
bağını koparmış gibi dursa da anlamsızlaşmıyor tam aksine yepyeni bir anlam 
kazanıyor. Böylelikle acı verebilecek bir deneyim onarılıp iyileştirici bir etki yaratıyor. 

Tuğçe Ayerdoğan, Oğuz Karakütük ve İrem Sözen'in çalışmalarını izleyicilerle ilk kez 
buluşturacak olan 'Edisyonlar IV', 15 Mayıs-21 Haziran 2014 tarihleri arasında Elipsis 
Galeri'de görülebilir. 



Hiç yorum yok:

Yılın Basın Fotoğrafları" Yarışmasında Ödüller Sahiplerini Buldu

Türkiye Foto Muhabirleri Derneği (TFMD) tarafından 40 yıldır aralıksız olarak düzenlenen “Yılın Basın Fotoğrafları” yarışmasının 2024 sonuçl...