Emre Ogan
Fotoğrafa ilgisi ortaokul yıllarında başlayan Ogan, ilk sergisini 1972 yılında okulu Saint Joseph lisesinde açmış ,1975 yılında fotoğraf sanatçısı Gültekin Çizgen in atölyesinde önce karanlık oda şefliği daha sonra da çekim asistanlığı yapmıştır. 1977 yılında profesyonel tanıtım fotoğrafçısı olarak reklam sektöründe kendi atölyesinde hizmet vermeye başlamıştır. Ağırlıkla yurt içi ve dışı mimari ve sanayi dallarında calışmıştır. 1998 de merkezi Newyork da bulunan GPA (Global Photographers Assignment) ile sözleşmeli fotografçı olarak çalışmaya başlamış ve bu kanalla USA nin önde gelen sanayi kuruluşlarına yurt dışında ve içinde çekimler yapmış,halen de devam etmektedir. NBA in Türkiye'deki organizasyonlarında sözleşmeli fotoğrafçısıdır. 2006 yılında İstockphoto ile stok fotoğrafçılığına başlamış ve şu anda Getty Images ve Istockphoto exclusive fotoğrafçısıdır. Halen Türkiye'nin önde gelen kuruluşlarına profesyonel tanıtım fotoğrafları çekmektedir. Çeşitli fotoğrafçılık dallarında workshoplar düzenlemekte ve ayrıca İstanbul da kişiye özel fotograf eğitimleri vermektedir. Sokak fotoğrafçılığı konusunda blogunda her gün “One Photo a Day” adı altında fotoğraflarını paylaşmaktadır. Halen çalışmalarına Istanbul'daki atölyesinde devam etmektedir. (www.ogan.com )
Stok fotoğrafçılık veya reklam fotoğrafçılığı özelinde workshoplar düzenliyor musunuz?
![]() |
Fotoğraf: Yanick Delafoge |
Fotoğrafçılığa
başlama ve tanıtım fotoğrafçılığını seçme sürecinden kısaca bahseder misiniz?
Orta okulda sokak fotoğrafçılığı ile başladım, ilk sergimi
lise 1 de açtım ve daha sonra Liseler arası bir fotoğraf yarışmasında birinci
oldum (soldaki fotoğraf). O yarışmanın jüri üyeleri arasında Ara Güler, Ersin Alok, Burçak Evren
ve Gültekin Çizgen vardı. Bu yarışmadan sonra Gültekin Çizgen bana asistanlık
teklif etmişti. Gültekin Çizgen’in yanında çalışmam ve O’nun da sanayi ve
mimari alanında çalışması, endüstri ve tanıtım fotoğrafçılığını seçmemde önemli
bir etken olmuştur.
Uzun yıllar tanıtım
fotoğrafçılığı yaptıktan sonra stok fotoğrafçılığa geçiş süreci nasıl gelişti?
Tanıtım fotoğrafçılığı ile stok fotoğrafın benzer yanları var mı?
Tanıtım fotoğrafçılığından stok fotoğrafçılığa geçişim
fotoğrafçı bir arkadaşımın tavsiyesi ile oldu. iStock sitesine üye oldum fakat
başlarda pek ciddiye almadığım için fotoğraf yüklemedim. Daha sonra aynı
arkadaş tekrar bu stok sitelerini takip etmemi hatırlatınca merak edip daha
derinlemesine incelediğimde ilgimi çekti ve boş zamanlarımda çektiğim
fotoğrafları yükleyerek başladım.
Tanıtım fotoğrafçılığı yaparken fotoğraflar ticari amaçla
çekiliyor ve sonuçta bu görseller kullanılarak bir ürünün reklamı yapılıyor. Aynı
şekilde stok fotoğraf da firmaların pazarlama ve reklam alanındaki fotoğraf
ihtiyacını daha makul fiyata karşılıyor. Özet olarak ikisi de aynı şey ama
birisi pahalı, diğeri daha ucuz. Firmaların stok fotoğraftaki diğer bir
avantajı ise ihtiyacı olan fotoğrafı çok kısa sürede seçip kullanabiliyor
olmaları diyebiliriz.
![]() |
Fotoğraf: Emre Ogan |
Bir stok
fotoğrafçının mesaisi nasıl olur? Çalışmalarınızı hazırlarken belli bir
programa göre mi hareket ediyorsunuz?
Stok fotoğrafçılığının belirli bir mesaisi yok, sanırım en
büyük avantajı da bağımsız olarak istediğin konsept, kadraj, konu ve zamanda
fotoğraf çekebiliyorsun. Bir ajansın, müşterinin ya da art direktörün
yönlendirmesine bağlı olmaksızın istediğin süre içerisinde serbest çalışabiliyorsun.
Eğer sadece stok fotoğrafçılığı ile uğraşıyorsan tabiî ki biraz daha bilinçli
ve programlı prodüksiyonlar yaparak çalışmak gerektiğine inanıyorum.
Türkiye’de stok
fotoğraf kullanımı hakkında düşünceleriniz nedir, eskiye göre bir artış var mı?
Oldukça yoğun kullanılıyor, bunun nedeni ise önceki soruda
da belirttiğim gibi stok fotoğraf maliyetinin daha düşük ve çok fazla
alternatifi olması diyebilirim.
Stok fotoğrafta en
çok gelir getiren işler model olan kareler midir? Stok fotoğrafa başladığınızda
model bulma konusunda sıkıntılar yaşadınız mı?
![]() |
Fotoğraf: Emre Ogan |
Stok fotoğrafta en çok gelir getiren fotoğraflar modelli
olanlar ya da olmayanlardır diyemeyiz. Tabi’i ki en çok çekilen işler modelli
olanlardır fakat birine göre o model çok güzel olabilir, başkasına göre de o
konsept güzel olmayabilir. Zevkler ve algılar göreceli olduğu için modelli
fotoğraf çok satacaktır diyemeyiz. Ama tabi modelli fotoğraf diğerlerine göre çok
daha fazla kullanıldığı için satın alınma şansı yüksektir diyebiliriz.
Stok fotoğraf çekimi için model bulma konusunda başka bir
sistemle çalıştım. Profesyonel modeller yerine modelliğe yeni adım atan ve portfolyoya
ihtiyacı olan modellerin fotoğraflarını çektim. Çünkü stok fotoğrafta yaptığınız
bir prodüksiyonun karşılığını maddi olarak alıp alamayacağınızı önceden
kestiremiyorsunuz ve bu da sizi büyük bir prodüksiyon yapmanıza engel oluyor.
Stok sitelerinin
fotoğrafları kabul etme kriterleri nedir? Gönderilen işlerde netlik dışında
kompozisyon, altın oran gibi temel kuralları dikkate alıyorlar mı?
![]() |
Fotoğraf: Emre Ogan |
Bu konuda İstock ve Getty İmage hakkında yorum yapabilirim. iStok diğer stok sitelerine göre teknik
anlamda en ciddi kontrol ve elemeyi yapan bir ajanstır. Bu sitelerdeki
fotoğrafların profesyonel anlamda ticari amaçlarla kullanılacağı için çok temiz
ve kaliteli olması gerekiyor. Altın kural gibi kurallar geçerli değil ki zaten
ticari olmayan fotoğrafta da buna karşıyım. Mesela bir odanın fotoğrafını iki
kişi de altın kurala göre çektiğinde o iki karenin de birbirinden farkı
kalmamış oluyor. Bunu tamamen kuralsız gelişi güzel bir fotoğraf çekilebilir
anlamında söylemiyorum. Tabiî ki belli bir estetik çerçeve içerisinde ve albeni
yaratacak şekilde çekilmelidir. Stok fotoğraf çekimindeki en önemli püf nokta
ise şudur; fotoğrafçı gibi değil art direktör gibi düşün ve ona göre konsept
oluşturarak çekim yap, bu işin mantığı budur diyebilirim. Çünkü burada siz
bitmiş bir fotoğraf satmıyorsunuz, ihtiyacı olan kişi sizin çektiğiniz kareyi
yan malzeme olarak kullanacağı için o kişinin görseliniz üzerinde neler
yapabileceğini düşünmeniz gerekir ve stok fotoğraf işine bundan dolayı bir art
direktör gözüyle bakmak gerekir.
Stok fotoğrafçılığa
başlayacak olan veya bu konuda henüz acemi olan fotoğrafçılar nelere dikkat
etmeli? Başlangıç aşamasında tek bir alana yönelip (örneğin yemek) o konseptte
uzmanlaşmak mı ya da çok farklı konseptlerde fotoğraflar çekmek mi gerekir?
![]() |
Fotoğraf: Emre Ogan |
Başlangıç aşamasında tek bir konu üzerine yoğunlaşıp, misal
iyi bir yemek fotoğrafıyla diğer fotoğrafçıların arasından sıyrılıp ön sıralara
çıkılabilirse başarılı olunabilir ama sizin albenisi olan ve çok hit alan bir
ya da iki fotoğrafınız yoksa tek bir alana yönlendiğinizde sadece o alanda
arama yapanların fotoğrafçısı olursunuz. Farklı alanlarda çalışmalarınızın
olması durumunda ise aramalarda çıkma şansınız daha çok artar, bu da
fotoğraflarınızın görülme dolayısıyla da satılma olasılığını diğer yönteme göre
daha fazla arttırabilir. Benim tavsiyem öncelikle farklı birçok konuda çalışmaktır,
zamanla geliştikçe tek bir alanda çalışabilinir.
Aramalarda öne çıkma
konusunda ne gibi tavsiyeleriniz olur?
Fotoğraf arayan kişi aradığı konuya ait farklı ingilizce
kelimeler kullanabilir, bundan dolayı fotoğrafların etiketlenmesi çok
önemlidir. Çektiğiniz konu ile ilgili doğru ve etkili kelimeleri kullanmak ve
en önemlisi konuyla ilgili olmayan etiketleme yapmamak gerekir. Kelimeleri
seçerken sizin bildiğiniz değil bizim fotoğrafta gördüğümüz önemlidir.Hatta bu
konuyla ilgili bir anım da var, bir fotoğrafıma yanlış bir etiketleme yapmışım
ve bu görsel Amerika’dan bir müşterinin aramasında aradığı konudan alakasız
olarak üst sıralarda karşına çıktığı için kendisinden uyarı maili almıştım.
![]() |
Fotoğraf: Emre Ogan |
Meslek hayatınız
boyunca unutamadığınız anılarınız var mı?
Meslek hayatımda tabiî ki çok anım var ama benim için özel
yeri olan 2 fotograf ustasıyla olan anılarımdan bahsedeyim.
Lise birinci sınıfta açtığım ilk serginin ziyaretçi
defterine İsa Çelik’in gezip çok güzel bir yorum yazması ve benim o sırada orada
olmamam unutamadığım anılardan biridir ,ilerleyen yıllarda tanışıp iyi dost
olduğumuzu da eklemeliyim.
Bir diğeri de 1973 yılında Boğaziçi köprüsünün açılışında
fotoğraf çekerken birden bire üzerinde üç adet Leica makine ile (her makinayı
ayrı bir dergi veya ajans için kullanırdı)
fotoğraf çeken Ara Güler’i görünce açılışı bırakıp Ara Güler’i
fotoğraflamıştım. Dört-beş ay önce arşivde fotoğraf ararken bu bahsettiğim
fotoğrafların negatiflerini buldum, kendisine de bundan bahsedince çok sevindi
ve benden fotoğrafları isteyip bana da imzalı bir fotoğrafını hediye etti.
Stok fotoğrafçılık veya reklam fotoğrafçılığı özelinde workshoplar düzenliyor musunuz?
Evet, İzmir Photoworld ve Foto
Film Sanat Merkezinde çeşitli zamanlarda kurslar ve bunların dışında kişiye özel dersler veriyorum.
Dünyada veya
Türkiye’de beğendiğiniz fotoğrafçılar var mı?
Fotograflarıyla,fotoğrafı sevmemde önemli yeri olan Ara
Güler diyebilirim.
Stok çekimler veya
tanıtım fotoğrafları dışında sergi veya fotoğraf kitabı hazırlamak amacıyla
yapmayı planladığınız projeleriniz var mı?
Sokak fotoğrafçılığı üzerine bir sergi düzenleyip olabilirse
de bu serginin kitabını yayımlamayı düşünüyorum. Bunun dışında keyif amaçlı
açtığım ve her gün bir tane sokak fotoğrafı yayınladığım fotoğraf blogum var. (www.emreogan.com)
Yorumlar