Laleper Aytek:Kendi İçinden de Geçip Gitti mi Uzaklara?

Fransız Kültür Merkezi, fotoğraf sanatçısı Laleper Aytek’in Aslı Erdoğan’ın düzyazı şiirleriyle buluşturduğu fotoğraf sergisini ağırlıyor. Yirmi üç renkli fotoğraf ve Aslı Erdoğan’ın on üç düzyazı şiirlerinden oluşan bu sergiye, Everest Yayınları tarafından yayınlanan bir kitap da eşlik ediyor. 

Birbirinden temelde çok farklı olan sanat biçimleri fotoğraf ve edebiyat arasındaki bu buluşma aslında pek de tesadüfi sayılmaz.

Laleper Aytek, uzun süredir Aslı Erdoğan’ın, anıları canlandıran, kafa karıştırıcı, şiirsel ve okurlarına anlam ve simgelerin çokluğunu sorgulatan eserlerinden etkilenmekteydi. Söylemek istediğini sürekli okurlarının yorumuna bırakan bir yazı biçimi. Fotoğraf sanatçısının bir kaç yıldır sanatsal çalışmaları ve sergileri kapsamında üzerinde çalıştığı bir yaklaşım.
Laleper Aytek, ilk kez 2005 yılında okuduğu ve Fransa’da henüz yayınlanmayan Hayatın Sessizliğinde kitabında bu atmosferi keşfeder.

İlk fikir Paris’te

Laleper Aytek 2016 yılında, Paris sokaklarında, fotoğraf ve metinleri buluşturma fikri üzerine düşünmeye başladı. Kış mevsiminde bile aydınlığın ve karanlığın bin bir tonunu barındıran Paris’in ışığından etkilenen Laleper Aytek, anlam ve imge arayışında bakışlarını bu kente yönlendirdi. İşte o zaman gezinti ve araştırmaları fotoğrafçıya Aslı Erdoğan’ın metinlerini ve bu metinlerin yarattığı atmosferi hatırlattı : Sorgulamaların, arayışların ve duyguların benzersizliği.

O andan itibaren, her iki sanatçının fotoğraf ve edebi eserleri arasındaki bağ kurulmuş oldu.

Bu sergi, adeta bir araya gelmesi gereken iki sanatçının kişisel dünyaları arasında beklenmedik bir buluşmanın sonucu. « Hayatın Sessizliğinde kitabını defalarca okudum ve içimde bir yerlerde bir alt metin gibi duruyordu, Paris’in renkli kış görüntüleriyle buluşmayı bekleyerek, kim bilir? 

Yorumlar

Popüler Yayınlar